Bezpečnosť plastových okien

V poslednom čase sa neustále stretávam s témou bezpečnosti plastových okien. Samozrejme, že okno štandardne okované bez bezpečnostných prvkov nie je žiadnou prekážkou pre šikovného “majstra¨. 

Ak by to aj nevedel na internete je návodov neúrekom. Dnes som videl reláciu kde p. ADAME odborník na bezpečnostne okna a dvere prezentuje, ake je plastové okno málo bezpečné a zároveň si prihrial polievočku dodatočným kovaním od firmy ADLO. Nedalo mi to a musím reči “odborníka¨ uviesť na pravú mieru.

Ak chceme mať okno bezpečné nemusíme okno vybavovať rôznymi dodatočnými kovaniami, ale stačí sa obrátiť na výrobcu a informovať sa o možnostiach bezpečnosti. Samozrejme je to síce drahšie, ale suma nie je nijak horibilná. Na okno 1000×1500 otváravosklopné je cena v triede RC1 o cca 6€ vyššia, v triede RC2 o 8 € vyššia.

Keďže pracujem s kovaním SIEGENIA – TITAN AF su všetky info a obrazky z tejto firmy, avšak typov kovania je viac a určite každý výrobca má kovanie na zvýšenie bezpečnosti. Kovanie do okien je rozdelene na triedy: štandardne okno, okno so základnou bezpečnosťou, RC1, RC2,RC3.

Príklad Okno 1000×1500

štandardne okované okno: okno bez bezpečnostných uzáverov

Základná bezpečnosť: použitie jedného bezpečnostného uzáveru na spodnej časti rámu

RC1: okno okované plus tri bezpečnostné rámové uzávery a spodný rámový bezpečnostný uzáver. ( každý roh je opatrený bezpečnostným uzáverom)Zasklievacie lišty by mali byť priskrutkované, alebo prilepené. Ak existuje možnosť treba skrutkovať diely do výstuhy 8-10mm.Aby nedošlo k vyhnutiu krídla musia sa pod sklo v oblasti rámových uzáverov vložiť podložky. Miesto medzi rámom a ostením je takisto nutné vypodložiť podložkami. Kľučka musí byť uzamykacia, alebo kľučka s tlačidlom, pod kľučkou je vložený prvok proti odvrtaniu.

RC2: okno okované plus sedem bezpečnostných rámových uzáverov a spodný rámový bezpečnostný uzáver. Zasklievacie lišty by mali byť priskrutkované, alebo prilepené. Ak existuje možnosť treba skrutkovať diely do výstuhy 8-10mm.Aby nedošlo k vyhnutiu krídla musia sa pod sklo v oblasti rámových uzáverov vložiť podložky. Miesto medzi rámom a ostením je takisto nutné vypodložiť podložkami. Kľučka musí byť uzamykacia, alebo kľučka s tlačidlom, pod kľučkou je vložený prvok proti odvrtaniu. Plus poistka proti vysadeniu krídla. Aby sa krídlo vo vnútri rámu čo najmenej vychylovalo v rohu su namontované dištančné podložky a obmedzovač vôle v drážke. Výstuha musí byť použitá s čo najväčším momentom zotrvačnosti.

RC3: Pri tejto triede určuje typ kovania výrobca na každé okno zvlášť. Štyri rohy krídla musia byť naviac zoskrutkované oceľovými uholníkmi, ktoré zabraňujú rozlomeniu krídla. Zasklievacie lišty by mali byť prišrobované, alebo prilepené. Ak existuje možnosť treba skrutkovať diely do výstuhy 8-10mm.Aby nedošlo k vyhnutiu krídla musia sa pod sklo v oblasti rámových uzáverov vložiť podložky. Miesto medzi rámom a ostením je takisto nutné vypodložiť podložkami. Kľučka musí byť uzamykacia, alebo kľučka s tlačidlom, pod kľučkou je vložený prvok proti odvrtaniu. Plus poistka proti vysadeniu krídla. Aby sa krídlo vo vnútri rámu čo najmenej vychylovalo v rohu su namontované dištančné podložky a omedzovač vôle v drážke. Výstuha musí byť použitá s čo najväčším momentom zotrvačnosti.

Chcel by som vidieť človeka ktorý bude vylamovať okno okované už v triede RC1.

Viď príklad.

Myslím, že rozumnejšie by bolo rozbiť sklá. To je ďalšia téma ohľadom bezpečnosti okna. Je otázne však do akej bezpečnosti sa chce zákazník dostať. Aj bezpečnostne sklo nie je nerozbitné. Su to sklá o rôznych hrúbkach medzi ktorými je fólia. Je treba vynaložiť omnoho viac energie a sily na rozbitie, ale nakoniec ho rozbijeme. Pri použití lepených skiel je ale cena neporovnateľne vyššia oproti izolačným sklám. Takže netreba kupovať ďalší uzamykateľný prvok od ADLA za cenu 159 EUR, ale stačí sa informovať a za zlomok ceny neforemnej lišty máme nedobytné okno.